Největší jeřáby vyrobené v ČR

Jeřáb

Jeřáby od prvopočátků ve starověkém Egyptě prošly mnoha změnami, měly různé podoby i velikosti. Na repliky dávných modelů jeřábů se můžete podívat v muzeích a na výstavách. Dnešní jeřáby dosahují obrovských rozměrů a mají neuvěřitelnou nosnost. Pojďme se podívat na jeden z těch největších, který vyrobila firma v České republice.

Frýdecko-místecká společnost Huisman vyrobila a zkompletovala na zakázku pro námořní společnost stojanové jeřáby s nosností 10 000 tun a výškou až 210 metrů! Pro zajímavost na zpracování výrobní dokumentace bylo třeba připravit 2848 položek u každého z jeřábů se zohledněním na vyrobitelnost, přepravitelnost a funkčnost. Mezi unikátní a technicky zajímavé díly součásti najdeme například ložiska jeřábu. Největší segment je 8 m dlouhý a váží kolem 8,5 tuny. Takových dílů obsahuje jeřáb 15.

Jeřáby s nosností 10 000 tun budou usazeny na ponorném pontonovém plavidle o délce 220 m a šířce 102 metrů. Celková hmotnost jeřábu dosáhne 9300 tun, z nichž 800 tun jsou jen ocelová lana.

Z historie zdvihacích zařízení

Již Archimédes kromě zákona o ponořeném tělese do vody, vozil lidi prvními výtahy. V Egyptě se používal vahadlový jeřáb, kterým se čerpala voda ze studní. Ačkoliv mají dnešní průmyslové mostové jeřáby, lodní, stavební a jiné jeřáby k tomuto velmi daleko, princip zůstává od starověku nezměněn. Každý jeřáb je vybaven výložníkovým ramenem a soustavou kladek v lany.

První lodní a přístavní jeřáby se objevily v Holandsku ve Flandrech a v Německu již počátkem 13. století. Byly mnohem výkonnější než jeřáby stavební díky své výbavě. Tyto jeřáby nebyly využívány pro extrémně těžké náklady, ale spíše kvůli rychlosti práce.

jeřáby

susenky

 

Magazinx.cz