Všichni „googlujeme“ o sto šest a náš život si bez toho už umíme jen těžko přestavit. Co ale vězí za tím, že vám ukáže zrovna ty a ty webové stránky, na kterých vás čeká odpověď na váš dotaz? Podle čeho vyhodnotí, co vám ukáže a jak zařídit, aby se na určité dotazy ve výsledcích vyhledávání zobrazila právě vaše stránka? Vše vysvětlíme.
Co jsou internetové vyhledávače?
Na internetu je neskutečné množství obsahu. Proto abychom v něm našli to, co hledáme, používáme internetový vyhledávač. Ten nám pak „vyfiltruje“ jen stránky týkající se tématu, které nás zrovna zajímá. Nejlepší internetové vyhledávače používají složité algoritmy k analýze a třídění obsahu, aby vám nabídly co nejrelevantnější výsledky.
Každou sekundu zpracovává vyhledávač Google téměř 100 tisíc dotazů. Na základě zadaných klíčových slov (zadaných do vyhledávání) a dalších informací, které o jednotlivých stránkách má, pak hledá co nejpřesnější a zároveň nejhodnotnější obsah poskytující odpověď na váš požadavek. Tedy stránky, které jsou důvěryhodné, zabývají se daným tématem a jsou přehledné.
Mezi nejznámější vyhledávače patří Google, Bing, Yandex, Yahoo!, Baidu a DuckDuckGo. U nás se nejčastěji používá Google a Seznam, v Americe je na druhém místě za Googlem vyhledávač Bing, v Číně je nejpoužívanější Baidu a v Rusku zase Yandex. Celosvětově ale rozhodně vede Google (má podíl na trhu kolem 82 %.).
Jak fungují internetové vyhledávače?
Za každým vyhledáváním stojí složitý algoritmus, o kterém vyhledávače zveřejňují jen určité množství informací. Základní princip je ale tento:
Crawling (prohledávání): při něm vyhledávače procházejí obsah internetu pomocí robotů (crawlerů), kteří sledují odkazy na webových stránkách a sbírají o nich data. Tito roboti navštěvují nové a aktualizované stránky a ukládají jejich obsah do databáze vyhledávače.
Indexing (indexování): po prohledání stránky obsah stránky vyhledávač analyzuje a indexuje. To znamená, že je obsah do vyhledávače uložený tak, aby byl snadno přístupný a vyhledatelný. Indexace zahrnuje klíčová slova, metadata a další informace, které pomáhají zobrazit na daný uživatelský dotaz relevantní výsledky.
Ranking (hodnocení): když uživatel do vyhledávače zadá dotaz, vyhledávač svými algoritmy vyhodnotí seřazení stránek v SERPu (výsledcích vyhledávání) podle relevance. Tento proces zahrnuje stovky faktorů, včetně kvality obsahu, zpětných odkazů, rychlosti načítání stránky a uživatelského zážitku a tak dále.
Jak se dostat na přední příčky vyhledávání?
Jedná se o zásadní otázku, která vrtá hlavou vlastníkům a správcům webových stránek. K vylepšení umístění ve výsledcích vyhledávání se používá tzv. SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Tato technika, kterou používají specialisté v SEO agenturách k optimalizaci webových stránek, je velmi komplexní, obsahuje mnoho faktorů a trvá nějakou dobu, než se projeví její výsledky.
Zde je několik základních kroků, které SEO zahrnuje:
Používání klíčových slov: pomocí analýzy SEO agentura identifikuje relevantní klíčová slova, která potenciální zákazníci používají při hledání vašich produktů nebo služeb. Tato klíčová slova pak začleňují do obsahu webu (tedy textů na webu), titulků, popisků a URL adres.
Kvalitní obsah: tento bod zní sice trochu vágně, ale je ohromně důležitý. Čím kvalitnější obsah na webu máte, tím spíše vás vyhledávače upřednostní a umístí vysoko ve vyhledávání. Kvalitním obsahem se myslí především originální (vámi napsané) texty, které odpovídají na otázky a potřeby vašich zákazníků. Jako tento článek, kde vysvětlujeme, co jsou to vyhledávače.
Technická optimalizace: web musí být dobře technicky optimalizovaný. To zahrnuje především rychlost načítání stránky, responzivní mobilní zobrazení, zabezpečení pomocí HTTPS, ale i správnou strukturu HTML kódu.
Zpětné odkazy: tedy odkazy, které vedou na váš web z jiných stránek. To, že se o vás zmiňují na jiných stránkách, vyhledávači ukazuje, že je váš obsah pravděpodobně dobrý. Čím víc na vás jiné stránky odkazují, tím lépe vás bude vyhledávač hodnotit. Proto je získávání kvalitních zpětných odkazů jedou z důležitých disciplín, které SEO agentury řeší.
Nezapomínejte, že úplně nahoře bývají stránky s placenou reklamou, ty poznáte tak, že jsou označené štítkem „sponzorováno“. Až pod sponzorovanými doporučeními najdete ty, které vyhledávač Google doporučí na základě výše zmiňovaných faktorů.
Vyhledávání podle obrázků
Vyhledávání podle obrázků je další důležitá funkce, kterou nabízí Google ve vyhledávání – pomocí Google Lens. Tato funkce umožňuje uživatelům nahrát do vyhledávání obrázek (nebo zadat URL obrázku) a najít vizuálně podobné obrázky na internetu.
Tento způsob vyhledávání může být opět prospěšný i pro vaše SEO. Pro optimalizaci obrázků proto používejte popisné alt texty pro všechny obrázky na svém webu. Tyto krátké texty, které se zobrazí v případě, že se obrázek nenačte, jsou užitečné pro uživatele – tím, že jim sdělí, co na obrázku mělo být. Ale pomáhá i vyhledávačům pochopit obsah obrázku, který může následně ve vyhledávání doporučit.
Jeden Google vládne všem
Doufáme, že už lépe chápete, jak internetové vyhledávače fungují, i jak si je naklonit na svou stranu. Z našich životů totiž jen tak nezmizí, a to ani s nástupem vyhledávání pomocí umělé inteligence. Pokud toužíte svůj web vystřelit na přední příčky v SERP, nezapomeňte soustavně pracovat na svém SEO nebo se o něm poradit přímo s odborníky ze SEO agentur. Většina lidí totiž při vyhledávání ani nedoscrolluje na konec první stránky. Musíte je proto oslovit právě tam.
Zdroj obrázku: hakinmhan / stock.adobe.com